Šaha spēles noteikumi.
Šahu spēlē divi spēlētāji pārvietojot figūras uz kvadrātveida galdiņa.
Galdiņš.
Šaha galdiņš sastāv no 64 rūtainiem divu dažādu krāsu lauciņiem - gaišajiem (baltajiem) un tumšajiem (melnajiem). šaha galdiņu novieto starp spēlētājiem tā, lai baltais stūra lauciņš būtu pa labi no katra spēlētāja.
Astoņas lauciņu rindas, kas iet starp diviem stūriem, kas tuvāki spēlētājam, sauc par horizontālēm, 8 rindas, kas iet tām perpendikulāri, sauc par vertikālēm. Vienas un tās pašas krāsas savienotas lauciņu rindas sauc par diagonālēm.
Figūras.
Spēles sākumā, vienam spēlētājam ir 16 gaišas krāsas figūras (balto figūras) un otram ir 16 tumšas krāsas figūras (melno figūras). Figūras sastāv no viena Karaļa, vienas Dāmas, diviem Torņiem, diviem Zirgiem, diviem Laidņiem un astoņiem bandiniekiem.
Katra spēlētāja figūras tiek novietotas tā, lai tās aizņem divas tam tuvākās horizontāles. Torņus novieto tā lai tie aizņem abus stūra lauciņus pirmajā horizontālē, abus Zirgus novieto blakus Torņiem pirmajā horizontālē, Laidņus blakus Zirgiem pirmajā horizontālē, Dāmu un Karali novieto pirmās horizontāles abos centra lauciņos, tā, lai Dāma stāv uz savas krāsas lauciņa. Visu otro horizontāli aizpilda bandinieki.
Spēlēšana.
Abi spēlētāji pēc kārtas katrs izdara pa vienam gājienam. Spēlētājs, kuram ir balto figūras, gājienu izdara pirmais.
Izņemot rokādi, gājiens ir figūras pārvietošana uz citu lauciņu, kas ir vai nu brīvs, vai to aizņem pretinieka figūra. Neviena figūra, izņemot Zirgu, vai Torni kad tas veic rokādi, nedrīkst šķērsot lauciņu, uz kura atrodas cita figūra.
Kad figūra pārvietojas uz lauciņu, kuru aizņem pretinieka figūra, tā nosit un noņem no galdiņa pretinieka figūru vienā un tajā pašā gājienā.
Gājieni.
Karalis, izņemot kad veic rokādi, drīkst pārvietoties uz jebkuru tam blakus esošo lauciņu, kuru neapdraud neviena pretinieka figūra. Rokāde ir gājiens, kad Karalis un Tornis pārvietojas vienā un tajā pašā gājienā, kur Karalis pirmajā horizontālē pārvietojas pa kreisi, vai pa labi par diviem lauciņiem pretī Tornim, un Tornis pārlec tam pāri uz lauciņu, kuru tikko šķērsoja Karalis. Rokādi nedrīkst veikt, ja Karalis vai Tornis, kurš iesaistīts rokādē jau ir kustējies. Rokādi nedrīkst veikt, ja kāds no lauciņiem starp Karali un iesaistīto Torni ir aizņemts vai, ja lauciņš, uz kura karalis atrodas, kuru tas šķērsos, vai uz kuru pārvietosies, ir zem uzbrukuma no pretinieka figūras.
Dāma drīkst pārvietoties uz jebkuru lauciņu horizontālē, vertikālē vai diagonālē, uz kuras tā atrodas.
Tornis drīkst pārvietoties uz jebkuru lauciņu horizontālē vai vertikālē, uz kuras tas atrodas.
Laidnis pārvietojas pa diagonālēm.
Zirgs pārvietojas lecot L burta veidā jebkurā virzienā - divus lauciņus horizontālā vai vertikālā virzienā, pluss vienu lauciņu perpendikulāri.
Bandinieks drīkst pārvietoties tikai uz priekšu. Pirmajā gājienā tas drīkst arī pārvietoties divus lauciņus uz priekšu, bet vēlāk tikai pa vienam. Bandinieki uzbrūk pretinieka figūrām vienu lauciņu uz priekšu diagonālā virzienā. Tie nedrīkst pārvietoties diagonāli, ja tādejādi nekauj pretinieka figūru!
Bandinieks, kurš uzbrūk lauciņam, ko tikko šķērsojis pretinieka bandinieks, izdarot divu lauciņu uz priekšu gājienu, drīkst to kaut, tā it kā tas būtu pārvietojies tikai vienu lauciņu uz priekšu. šo gājienu sauc par garām ejošo sitienu, un to drīkst izdarīt tikai gājienā, kas tieši seko atbilstošajam pretinieka bandinieka gājienam.
Sasniedzot pēdējo horizontālo lauciņu rindu, bandinieks tajā pašā gājienā tūlīt tiek nomainīts uz savas krāsas Dāmu, Torni, Zirgu vai Laidni.
Šahs.
Karalim ir pieteikts šahs, kad lauciņu, uz kura tas atrodas, apdraud pretinieka figūra. šahs ir jānovērš uzreiz, pretējā gadījumā tas ir mats. šahu var novērst nositot uzbrūkošo figūru, novietojot figūru starp uzbrūkošo figūru un karali (ja uzbrucējs nav Zirgs) vai pārbīdot Karali uz citu lauciņu.
Spēles beigas.
Spēli uzvar spēlētājs, kurš ir ielicis pretinieka Karalim matu. Uzvarētājs ir tas, kura pretinieks padodas. Ja tiek izmantoti pulksteņi, spēles uzvarētājs ir arī tas, kura pretinieks ir pārsniedzis savu laika limitu.
Spēle tiek uzskatīta par neizšķirtu kādā no šiem gadījumiem:
1. Spēlētāja, kuram ir gājiens, Karalim nav ielikts šahs, bet viņam nav neviena legāla gājiena. To sauc par “Patu”.
2. Pēc spēlētāja pieprasījuma, ja viena un tā pati pozīcija ir atkārtojusies trīs reizes. Viena un tā pati pozīcija ir - pozīcija ar tām pašām figūrām uz tiem pašiem lauciņiem, gājienu vienai un tai pašai pusei un visiem tiem pašiem legālajiem gājieniem.
3. Pēc spēlētāja, kuram ir gājiens, pieprasījuma, ja vismaz 50 abu pušu gājieni ir izdarīti bez nevienas figūras nosišanas vai kāda bandinieka kustības.
4. Pēc abu spēlētāju piekrišanas.
|